Startskärm för behandlingsprogrammet, visad på en bärbar dator
Porträtt av en fiktiv kund

Digital behandling för klienter med spelproblem

Allt du behöver för att hjälpa klienter med spelproblem. I behandlingsprogrammet ingår ett screeningverktyg, självstudiemoduler och ett forum där klienter kan utbyta erfarenheter. Hantera klienter enkelt och följ deras arbete och utveckling.  

Tiden klienter i snitt lägger ner på behandlingen per vecka.

Andel klienter som inte längre bedöms ha spelproblem efter avslutad behandling (enligt PGSI).

Tiden terapeuter i snitt lägger per klient och vecka.

Om behandlingsprogrammet

Programmet är skapat av forskare, psykologer och psykoterapeuter med lång erfarenhetav beroendebehandling. Innehållet är evidensbaserat och bygger på metoder såsom Motivational Interviewing (MI), Motivational Enhancement Therapy (MET) och KBT.

Behandlingens åtta moduler

  1. Om spelproblem och varför du spelar

  2. Om vad spel kostar och vad som triggar dig att spela

  3. Om hur påverkar spel ditt sociala liv

  4.  Om acceptans och ett viktigt beslut om förändring

  5. Om slumpen och att tänka fel

  6. Om risksituationer

  7. Om ekonomi

  8. Om återfall, hjälp och stöd

laptop som visar behandlingsprogrammet för spelproblem
utvärdering av dina kunder
interaktivt innehåll och intervjuer med före detta missbrukare som delar med sig av sina personliga berättelser
skärmdump av forumet för peer support

Fördelar

Få alla fördelar med digital vård utan att kompromissa med vårdkvalitet eller den personliga kontakten mellan klient och terapeut.

Det fungerar

9 av 10 klienter klassificeras inte längre som problemspelare efter avslutad behandling (enligt PGSI).

Spara resurser

Det digitala formatet gör det möjligt för terapeuterna att fördubbla antalet klienter i behandling.

Öka motivationen

Den höga graden av autonomi motiverar klienten att avsluta behandlingen, vilket lämnar mer utrymme för terapeuten att fokusera på kärnan i klientens problem under terapisessionerna.

Bra för forskning

Digital data gör att programmet är lätt att använda i forskning.

Sänk trösklarna

Nå klienterna i tid med bättre och snabbare tillgång till vård, högre självbestämmande och möjlighet för klienten att få behandling var de än är.

Löpande stöd

Det digitala formatet gör att klienten alltid bär med sig både behandling och stöd. Efter avslutad behandling har klienten fortsatt tillgång och kan gå tillbaka för att läsa informationen, se tillbaka på sina svar och dra nytta av klientforumet.

Behandlingsstegen

Digital screening

Behandlingsprocessen inleds med en digital screening som innehåller olika självskattningsformulär. Syftet är att säkerställa att behandlingsprogrammet passar klienten och att identifiera eventuella befintliga tillstånd som kan påverka behandlingen.

Tillgång till programmet

När en klient har accepterats får de tillgång till behandlingens första modul.

Var och en av de åtta modulerna behandlar olika delar av spelproblem och behandling. Varje modul avslutas med en veckouppgift för reflektion. Uppgiften publiceras i forumet, som också kan användas av klienter för att hitta gemenskap i sin situation.

Digital KBT och terapisessioner

När en modul är avslutad bokar terapeuten in ett telefon- eller videosamtal med klienten för att gå genom veckans modul och arbeta med identifierade problem.

Därefter får klienten tillgång till nästa modul.

Utvärdering

När behandlingen avslutats får klienten besvara totalt fyra utvärderingar: en direkt efter avslutad behandling och därefter efter 3, 6 respektive 12 månader. Det ger vårdgivaren insikt i programmets verkningsgrad samtidigt som det ger klienten möjlighet att utvärdera sin situation och om de är nöjda med sina framsteg.

Vad som ingår i lösningen

Allt du behöver för att erbjuda platsoberoende och effektiv behandling av spelproblem. Detta ingår:

Innehåll

Screening, 8 behandlingsmoduler inriktade på olika aspekter av problemspelande, speldagbok och utvärderingar efter 3, 6 och 12 månader.

Plattform

Meddelandefunktion, klientforum och meddelandesystem. Lättillgängligt från alla enheter under och efter behandlingen.

Teknisk support

Teknisk support tillgänglig måndag till fredag 9-17 under helgfria vardagar.

Administration

Tilldela roller, skapa etiketter, redigera innehåll, hantera kunder, följ klienternas utveckling, skicka privata meddelanden och dra ut rapporter.

Utbildning av personal

Terapeuter erbjuds utbildning i att använda och arbeta i programmet.

Språk

Tillgängligt på engelska (UK) och svenska. Ytterligare språk mot kostnad.

Varumärkesprofilering

Plattformen kan anpassas till din grafiska profil.

Säker klienthantering

Alla personuppgifter krypteras och lagras säkert och i enlighet med GDPR. Programvaran har utvärderats och godkänts i en oberoende extern granskning.

Kunddata krypteras och lagras på ett säkert sätt
Ikon för programvara som uppfyller GDPR

Forskning

Onlinebehandlingsprogrammet har verifierats i stora forskningsstudier med longitudinella uppföljningar. Det används för närvarande av den finska rådgivnings- och behandlingstjänsten för spelproblem Peluuri, den franska leverantören av spelbehandling Arpej och SOS Joueurs samt av GamCare som är en del av National Gambling Treatment Service som är verksam i England, Skottland och Wales. 

Det finns tre vetenskapliga studier om vårt onlinebehandlingsprogram som har publicerats i tidskrifter med peer-review. I den första studien jämfördes programmet med en kontrollgrupp (N=66) (Carlbring & Smit, 2008). Behandlingsgruppen förbättrades avseende spelproblem, ångest, depression och livskvalitet betydligt mer än kontrollgruppen, och visade kliniskt meningsfulla förändringar, till exempel genomsnittlig NODS-poäng 8,2 före behandling och 1,97 efter behandling för behandlingsgruppen (cut-off för patologiskt spelande = 5). Resultaten kvarstod även vid 36 månaders uppföljning, där tre fjärdedelar visade en kliniskt måttlig eller stor förbättring. I denna studie exkluderades deprimerade problemspelare, vilket begränsade möjligheten att generalisera resultaten.

Samma behandling, men utan att exkludera deprimerade patienter, utvärderades i en icke-jämförande studie med en enda grupp (N=284) (Carlbring et al, 2012). Resultaten från den första studien replikerades och var hållbara över 36 månader.

Behandlingsprogrammet har även utvärderats i Finland (Castrén et al, 2013). Från september 2007 till maj 2011 anmälde sig totalt 471 deltagare (325 män och 146 kvinnor) till en 8-veckors internetbaserad kognitiv beteendeterapi (vårt online-behandlingsprogram) som erbjöds för problemspelare i Finland. Tvåhundratjugofyra deltagare fullföljde behandlingen och efter behandlingsperioden fann man signifikanta förändringar i följande variabler: spelrelaterade problem (NODS), spelsug, försämrad kontroll över spelandet, alkoholkonsumtion (AUDIT-C), sociala konsekvenser, spelrelaterade kognitiva feltankar och depression (MADRS).

Referenser

  • Carlbring, P. & Smit, F. (2008). Randomiserad studie av internetförmedlad självhjälp med telefonstöd för patologiska spelare. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 6, 1090-1094.

  • Carlbring, P., Degerman, N., Jonsson, J. & Andersson, G. (2012). Internetbaserad behandling av patologiskt spelande med treårsuppföljning. Kognitiv beteendeterapi, 41, 1-14.

  • Castren, S., Pankakoski, M., Tamminen, M. Lipsanen, J., Ladouceur, R., Lahti, T. (2013) Internet-based CBT intervention for gamblers in Finland: Erfarenheter från fältet. Scandinavian Journal of Psychology 54(3) Sidor: 230-235 DOI: 10.1111/sjop.12034. 

Artiklar

Här samlar vi nyheter från forskning och beroendebehandling.